روش نگارش یک رزومه کامل
در رزومه معمولاً باید تعریف کامل و مشخصی از خودتان ارائه دهید و این یکی از مهمترین مسائل در شناسنامۀ کاری شما است.
رزومه یک خلاصۀ دو یا سه صفحهای از شما و مهارتها، دستآوردها، تجارب کاری و تحصیلاتتان است که هدف آن جلب نظر صاحب کار آیندهتان است.
رزومه هم مثل خود زندگی است. دچار تغییرات و تحولات زیاد میشـود. باید به طور مداوم به روز شود و اطلاعات جدید به آن اضافه شود.
اگر میخواهید برای چند شغل در صنعتهای مختلف تقاضای کار دهید، بایستی رزومههای مختلف درست کنید که در هر کدام به مهارتهای خاص شما در رابطه به آن صنعت اشاره شده باشد.
هدف این مقاله این است که شما را با نکات مهم در زمینۀ تدوین یک رزومۀ خوب آشنا کنیم:
تأثیر اول
هر وقت که میخواهیم یک رزومه درست کنیم، باید خودمان را جای استخدام کننده و کارفرمایی بگذاریم که رزومهها را بررسی میکند. او باید از میان چندین رزومه، آن که از همه مناسبتر است را انتخاب کند. شما باید کاری کنید که ابتدا آنها از رزوم شما خوششان بیاید و بعد هم همۀ مطالب درج شده در رزومه را به آنها ثابت کنید.
متن رزومه
باید سعی شود که متن رزومه هر چه خلاصهتر باشد. فقط کافی است در آن خلاصۀ کوتاهی از خودتان ارائه دهید که نباید بیشتر از یک صفحه باشد.
اطلاعات نباید به هیچوجه در رزومه تکرار شوند. این صفحه باید حداکثر از سه پاراگراف به شکل زیر تشکیل شده باشد:
پاراگراف اول:
نباید بیش از دو یا سه جمله باشد. در آن مقدمۀ کوتاهی در مورد خودتان و اهداف کاریتان میدهید. همچنین میبایست در مورد طریقۀ اطلاع یافتن شما از آن شرکت توضیحی بدهید، چه روزنامه باشد یا آشنایی در همان شرکت.
پاراگراف دوم:
در این پاراگراف باید اطلاعات مربوطه در مورد میزان تحصیلات، مهارتهای تخصصی و تواناییهایتان که برای شرکت موردنظر مفید خواهد بود را ارائه دهید.
پاراگراف سوم:
این پاراگراف آخر، باید اطلاعات شخصی شما را به کارفرما ارائه دهد که در صورت نیاز بتوانند با شما تماس بگیرند. حتماً اسم، شمارۀ تماس، ایمیل و شمارۀ فکس خود را ذکر کنید. آدرس ایمیل باید کامل و واضح باشد. باید در رزومه اطلاعاتی درج شود که حتماً به کار آن شرکت و پستی که میخواهند برای آن استخدام کنند بیاید. اطلاعات باید واضح و مرتبط باشد.
یک رزومه معمولاً از ۵ جزء تشکیل شده است:
اهداف کاری.
تجارب کاری. میزان تحصیلات.
اطلاعات اضافی.
منابع اهداف کاری.
اهداف کاری به عنوان پیش درآمدی برای یک رزومهٔ خوب و اصولی است که همهٔ اطلاعات با قاعده و ترتیب منظم شده است.
در این بخش باید کارفرما را با اهداف کوتاهمدت و بلندمدت خود در زمینهٔ کاری آشنا کنید و بیان کنید که پیشرفت کاریتان تاکنون در چه حدی بوده است.
این قسمت ارجحیتهای کاری شما را به طور خلاصه و مرتب با سایر قسمتهای رزومه بیان میکند میتواند فرصت خوبی برای ابراز تواناییهایتان در همان اول رزومه باشد.
به یاد داشته باشید که از تکرار موارد جلوگیری کنید.
تجارب کاری. این قسمت تا حد زیادی میتواند بگوید که چه کارهایی میتوانید انجام دهید و چطور و در کجا برای این کارها آموزش دیدهاید. ممکن است از مهارتهای مورد نیاز برای یک شغل باخبر باشید، اما بیان این مهارتها میتواند به رئیس آیندهتان نشان دهد که شما شایستهٔ پستی حتی بالاتر هستید.
به یاد داشته باشید که حتماً تجربههای کاریتان را به ترتیبی معکوس از نظر تاریخی بنویسید.
برای هر کار موارد زیر را نیز مشخص کنید:
عنوان پست.
عنوان سازمان محل کار.
تاریخ استخدام.
کارفرما وقتی در مورد تجربههای کاریتان بداند بسیار راغب خواهد بود تا با میزان تحصیلات و آموزشهای شما هم آشنا شود.
میزان تحصیلات
اگر تجربههای کاریتان زیاد نبوده باشد، این قسمت اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد. برای نوشتن از همان ترتیب معکوس تاریخی استفاده کنید.
در زیر جنبههای اصلی که باید در این قسمت به آن اشاره شود را یادآور میشویم:
درجهٔ تحصیلات.
مؤسسات و دانشگاهها.
تخصص/ فوق تخصص.
سمینارها، کارگاه ها و آموزشهای ویژه.
میانگین معدل
اطلاعات اضافی
این قسمت از رزومه میتواند شامل چند زیر مجموعه مثل علایق، دانشهای رایانهای، فعالیتها، مهارتهای زبانی و... باشد.
در این قسمت باید به آن دسته از تواناییهایتان اشاره کنید که در دو بخش قبلی ذکر نشده بود.
علائق:
در این قسمت میتوانید به علایق خود در زندگی اشارهای داشته باشید. اگر به دوچرخهسواری یا هر نوع ورزش دیگر علاقه دارید، میتوانید ذکر کنید، با این کار، کارفرمای شما متوجه خواهد شد که فردی هستید که از زندگی نهایت استفاده و لذت را میبرید.
اطلاعات کامپیوتری:
بعضی از شغلها نیازمند داشتن دانشها و آگاهیهایی در زمینهٔ بعضی برنامههای کامپیوتر هستند. اگر اطلاعاتی در این زمینه دارید میتوانید در این قسمت ذکر کنید.
فعالیتها:
در این زمینه میتوانید به فعالیتها و دستآوردهای غیر کاری خود اشاره کنید.
تخصصهای زبانی:
اگر قادر هستید که به زبانهایی غیر از زبان خود مکالمه کنید یا هر تخصصی در یکی از زبانهای خارجی دارید باید در این قسمت به آنها اشاره کنید.
منابع
اگر چه بردن نام افراد در رزومه ضروری نیست اما با این کار، کارفرمای شما میتواند به طور مثال با رئیس سابقتان در مورد شما گفتگو کند و اطلاعاتی کسب کند. اگر مایل نیستید که نام کسی را ذکر کنید میتوانید در این قسمت اشارهای داشته باشید که در صورت نیاز یا تقاضا قادر به ارائهٔ منبع هستید.
اگر خواستید از افراد در رزومه خود نام ببرید، حتماً به یاد داشته باشید که قبل از آن با خود آنها هماهنگیهای لازم را انجام داده باشید و کسب اجازه کنید.
حال که با نحوهٔ تدوین یک رزومهٔ خوب و کامل آشنا شدید، خود را برای مصاحبه آماده کنید!.
اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یا